Prinsessekrone vol. 2

Mindste datteren fik jo denne fine prinsessekrone, og for en måneds tid siden hæklede jeg en større prinsessekrone til Tulle.
Opskriften fandt jeg for længe siden her – og den har egentlig bare ligget og ventet på at blive hæklet.
Nu er den hæklet og stivet af – hvilket ikke var helt så let som håbet og forventet.
Jeg startede med at prøve med kartoffelstivelse ad to forskellige omgange, men det ville bare overhovedet ikke lykkedes. Så blev det til en sukkerstivelse, som var mere vellykket.
Jeg endte med blandingsforholdet 2 dl vand til 4 dl sukker. Blandingen blev varmet op indtil sukkeret opløst, og herefter kom prinsessekronen ned i blandingen og fik lov til at trække godt.
Op med kronen for derefter at vride det sidste sukkervand ud af den.
Herefter satte jeg den over en glasskål på en bageplade og derefter i ovnen ved 50-60 grader i ca. 3 timer.
Og hold nu op den var stiv, da den kom ud, men den holder faconen rigtig fint 🙂
Tulle var meget tilfreds, da hun kom hjem fra børnehave og så den – nu mangler den bare elastiktråd, hvis man spørger Tulle, men jeg synes måske ikke helt det passer dertil.
2 tanker omkring “Prinsessekrone vol. 2

Skriv et svar

